KSA spreekt twee goksites aan voor reclameactiviteit
De Kansspelautoriteit (KSA) heeft bij twee goksites in moeten grijpen. Deze aanbieders hadden loyaliteitsprogramma’s die ook voor jongvolwassenen bedoeld waren. Volgens de KSA is dit een vorm van reclame en dat is onder jongvolwassenen (spelers tussen de 18 en 24 jaar) niet toegestaan.
Door de KSA werden de twee online casino’s gemaand te stoppen met het aanbieden van het loyaliteitsprogramma aan jongvolwassenen. Eén van de aanbieders gaf hier direct gehoor aan, maar de andere aanbieder stopte niet direct met het aanbieden hiervan. De KSA legde daarom een last onder dwangsom op, waarna de goksite alsnog het loyaliteitsprogramma voor jongvolwassenen afsloot.
Deze loyaliteitsprogramma’s maken het mogelijk om punten te sparen. De jongvolwassenen konden dit ook doen, al konden zij de punten niet omzetten in echt geld of uit laten keren. Toch is het een vorm van reclame, waarvoor jongvolwassenen juist beschermd moeten worden.
Legale aanbieders in Nederland
In Nederland staan alle legale aanbieders met een licentie van de KSA nog steeds onder toezicht van de waakhond. Het is de taak van de KSA om ervoor te zorgen dat alles volgens de regels verloopt. Zo mogen aanbieders onder andere geen reclames aanbieden aan jongvolwassenen. Wie zich niet aan de regels houdt kan van de KSA een waarschuwing, last onder dwangsom of boete krijgen.